DOMINIKA KEMILÄ STATEMENT NYHETER UTSTÄLLNINGAR PROCESS / PERFORMANCE / FOTO SKULPTUR / INSTALLATION BIO CV TEXT KONTAKT Eng Sv
DOMINIKA KEMILÄ

STATEMENT

Bortträngda minnen omformuleras.

Jag omformulerar bortträngda minnen i relation till individ, kollektiv och samhälle. Jag arbetar främst med skulptur, installation och måleri.







"They both want it understood that not to resist is to be indifferent,
that to forget or not to know is also to be indifferent,
and that to be indifferent is to condone.”

-John Berger om Bruegel och Brecht



NYHETER
NYHETER
20 maj 2020
Konstnärssamtal, Ruralitet, Rackstadmuseet Arvika

19 april - 29 november 2020
"Tråd - om människans rörelse", Virserums konsthall, grupputställning

7 mars-31 maj 2020
"Ruralitet - centrum periferi", Rackstadmuseet Arvika, grupputställning
Rackstadmuseet



September 2019
Tilldelats arbetsstipendium av Konstnärsnämnden
Konstnärsnämnden

Augusti 2019
Aktuell med nytt projekt genomfört i gränsområdet kring Torne älv, Finland och Sverige. Arbetet består av målningar, foto och film.


Maj 2019
Mottagare av stipendium från Konstakademien, stipendier till unga konstnärer 2019
Konstakademien.se



UTSTÄLLNINGAR



RURALITET CENTRUM - PERIFERI, Rackstadmuseet Arvika, 7 mars - 31 maj 2020


Landmärke, mixed media, tillkomstår 2018
Rackstadmuseet 2020
På fotot syns även verk av lightnin’ howlin and screamin’ och Therese Olsson.



Landmärke, mixed media, tillkomstår 2018
Mått: 112cm x 55cm x 210cm
Rackstadmuseet 2020



STIPENDIAT 2019, Kristinehamns konstmuseum, 16 februari- 31 mars 2019






Portabel kropp, mixed media, 2018



Kristinehamns konstmuseums stipendium 2019 tilldelas Dominika Kemilä.
Juryns motivering:

"Dominika Kemilä har valt att forska i mänsklig utsatthet, uppbrott och flykt. Stipendiaten har framgångsrikt omformulerat svåra ämnen till konst som installationer, foton och målningar. Det har getts stöd för detta arbete i tidigare stipendier och Kristinehamns konstmuseum och Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum vill också stödja Dominika Kemiläs fortsatta utforskande i hur vi människor relaterar till existentiella frågor. Stipendiet markerar en tilltro till konstens kraft i en utsatt nutid med många på flykt."


Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum och Kristinehamns konstmuseum



På fotot ovan syns verk av Maria Hedlund och Lennart Gybrant.




Portabel kropp, mixed media, 2018

INGEN NATION, Galleri KC, Göteborg 2018









INGEN NATION, Gjesteatelieret i Vadsø, Norge 2018

INGEN NATION <br><br>
MAJ 2018, GÄSTATELJÉN VADSÖ<br>
Skulptur <br>
 INGEN NATION



TRANSPORTO, MFA EXAMENSUTSTÄLLNING 2017

TRANSPORTO

TRANSPORTO <br><br>
26 maj–4 juni 2017, Fix-fabriken Göteborg<br>
Skulptur, installation. <br>

TRANSPORTO

TRANSPORTO

4 NYA, Almgrens sidenväveri och museum, Stockholm 2017

2017 4 Nya, Almgrens sidenväveri och museum, Stockholm <br><br>
2017<br>
En blå yllerock <br>
Skulptur <br>



MENING & NYTTA, A-Venue, Göteborg 2016

Signal <br><br>
2016 <br>
Skulptur <br>
Mening & Nytta, A-Venue, Göteborg
ADVANCED TIME, A-venue, Göteborg 2015

Gräv en grop<br><br>
2015 <br>
Installation <br>
Advanced Time, A-Venue, Göteborg
DEPORTO, BFA Examensutställning, Göteborg 2015

Deporto <br><br>
2015 <br>
Installation <br>
BFA examensarbete<br>
Trädgårdsföreningen, Göteborg.






PROCESS / PERFORMANCE / FOTO





Utan titel, 2016

SKULPTUR / INSTALLATION








Den som tillhör hemmet, 2017-2018






Gränsvatten, 2018
Kvarnbergsvattnet, Gäddede

PÅGÅENDE PROJEKT

FÅNGLÄGRETS ARV
Fånglägrets arv, 2016 - Pågående <br><br>
                I Fånglägrets arv reser jag i spåren av de sovjetiska krigsfånglägren och gravar i Norge. <br>
                Arbetet består av målningar, installation och foto. <br>

BIO


Dominika Kemilä undersöker vårt förhållande till minne, tid och historia. I hennes arbete återfinner man frågor kring legitimitet, främlingsfientlighet och makt. Ett splittrat förflutet och förlorade erfarenheter är drivkraften i hennes arbete, där bortträngda minnen och dess relation till nationalism lyfts fram. Barnets minne blandas med nedärvda erfarenheter av krig och tvångsförflyttningar. Dominika Kemilä rör sig fritt mellan skulptur, installation, måleri och foto. Skulpturerna är ofta byggda av trä och sönderslitna kläder täckta med färg, jord, aska eller kol. Arbetet baseras på en minnesaktiveringsprocess där användning av fysiska triggers som att gräva, sparka, springa och vandra är metoder för att sätta kroppen i dialog med en utvald plats och dess historia. Hon närmar sig en sönderbruten historia och vrider om fragmenterade bilder tills de blir till konkreta verk. Dominika Kemilä är född i Karlstad 1985. Hon har sina rötter i Vitahavskarelen, Ingermanland, Polen och Belarus.
Dominika Kemilä valdes till Stipendiat 2019 av Kristinehamns konstmuseum och Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum.



Dominika Kemilä

CV

Född 1985 i Karlstad, Sverige
Bor och arbetar i Göteborg, Sverige

UTBILDNING
2017 Konstnärlig masterexamen i textilkonst, HDK-Valand - Högskolan för konst och design, Göteborgs Universitet, Göteborg
2015 Konstnärlig kandidatexamen i textilkonst, HDK-Valand vid Steneby, Göteborgs Universitet, Dals Långed

UTSTÄLLNINGAR I URVAL
2021 Steneby konsthall, Dals Långed (Kommande)
2020 Gustavsbergs Konsthall, Värmdö (Kommande)
2020 Tråd - om människans rörelse, Virserums konsthall, Virserum
2020 Ruralitet Centrum - Periferi, Rackstadmuseet, Arvika
2019 Solo, Stipendiat 2019, Kristinehamns konstmuseum, Kristinehamn
2018 Solo, Ingen Nation, Galleri KC Konstnärscentrum Väst, Göteborg
2018 Solo, Ingen Nation, Gjesteatelieret, Vadsø, Norge

GÄSTATELJÉVISTELSER
2020 Lademoen Kunstnerverksteder, Trondheim, Norge 2 månader(Kommande)
2018 Kunstkvarteret Lofoten, Norge 2 veckor
2018 Gjesteatelieret i Vadsø, Norge 1 månad

STIPENDIER
2019 Konstnärsnämnden, ettårigt arbetsstipendium
2019 Konstakademien, stipendier till unga konstnärer 2019
2019 Kristinehamns Konstmuseum och Vänföreningen, "Stipendiat 2019"
2019 Västra Götalandsregionen, Internationella resestipendier
2019 Helge Ax:son Johnsons stiftelse
2018 Finnmark fylkeskommune
2018 Västra Götalandsregionen, Gästateljéstipendiat
2017 Eric Ericsons Stiftelse, arbetsstipendium
2017 Karna Askers fond
2016 Adlerbertska Premiestiftelsen Resestipendium
2016 Kulturfonden för Sverige och Finland
2015 Helge Ax:son Johnsons stiftelse
2015 Eidemstiftelsen
2015 Estrid Ericsons Stiftelse
2013 Stiftelsen Otto och Charlotte Mannheimers fond

BIBLIOGRAFI
Kemilä Dominika, “Där ute finns det väl ingenting!”, Värmlands folkblad, 2019-02-22, essä
Carlsson Magnus, "Hon söker sina rötter genom konsten", Nya Wermlands-tidningen, 2019-02-15, intervju
Lidberg Björn, “Känt och okänt konstnärskap möts”, Värmlands folkblad, 2019-02-15
Ulfsdotter Boel, “Klädbylten på lit-de-parade”, Göteborgs Posten, 2018-10-04, recension
Ulfsdotter Boel, “Flera imponerande verk på Fixfabriken”, Göteborgs Posten, 2017-05-30, recension

ÖVRIGT
2019-2020 Deltar i konstserien Ruralitet, ett samarbetsprojekt med Konstfrämjandet Värmland och Värmlands Folkblad.


Dominika Kemilä
TEXT

Recensioner, intervjuer & artiklar

Recension, Göteborgs-Posten 2018-10-04
Del 2 av 12 i konstserien Ruralitet, Värmlands Folkblad, 2019-02-22. <br><br>
<br> Där ute finns det väl ingenting!
<br>
<br>
<i class> 
En vanlig syn är att mittpunkten är där makten finns och resten är periferi.<br>
Men stämmer det? Dominika Kemilä reser till yttre zoner i motstånd mot en samtid som präglas av minnesförlust.
<br>
<br>
</i>Vi hjälps åt att kliva igenom taggtrådsstaketet utan att taggarna tar tag om varken hjässa eller jacka. Vi är mitt ute på den norska landsbygden. Jag är här för att utföra ett platsspecifikt verk. Den gamle mannen visar var fånglägret låg. Han berättar att grannarna skulle stycka av tomten för att sälja den. Men han överklagade. Här finns det spår av ett fångläger från tiden då nazityskland ockuperade Norge. Man kan se svaga upphöjningar i marken efter de provisoriskt byggda tälten. Under mossan betong. Han var en liten pojke när fångarna var inspärrade här, och hans familj bodde som närmaste granne. Han återger hur de sovjetiska fångarna grävde, utan redskap, med endast händerna. Och hur skickliga dom var på att gjuta och mura.
<br>
<br>
 – Jaja, de grävde med händerna, det var så det var, säger han sakligt.
<br>
<br>
Vid kusten norr om polcirkeln plockar jag på mig staket, båtdelar och drivved som färdats från Ryssland. Jag sparkar in sjukhuslakan och kläder in i leran och jorden.  Detta är materialet som sammanfogas till skulpturer. Det är så här jag närmar mig centrum. Jag förflyttar mig från marginalerna och befinner mig i mitten av en spiralformad kedja som utgörs av all historia. Jag reser i spåren av det som blivit bannlyst, och aktiverar minnen genom fysisk handling. Nedärvda erfarenheter möter barnets minne och verken bär på både den vuxnes och barnets perspektiv. Skulpturen Landmärke är byggd av trä, kläder och sjukhuslakan som bearbetats med flera lager av jord och färg. Verket ger uttryck för de upplevelser som saknar fysisk förankring i landskapet. Genom min praktik väljer jag att omformulera bortträngda minnen, gå djupare in i dem och omvandla dem från ett flyktigt tillstånd till något konkret.

Jag samlar ihop det bearbetade materialet och lyfter upp ryggsäcken på ryggen. Går sedan förbi de betande fåren, genom myren och hittar en uppskuren öppning i taggtrådsstaketet som jag tar mig genom.
<br>
Dominika Kemilä
Intervju, Sveriges Radio P4 Värmland 2019-02-14
×


KONTAKT


kemila@dominikakemila.com
instagram: dominikakemila


Dominika Kemilä
www.dominikakemila.com

Foto: Dominika Kemilä


Tillbaka upp